Dragi prieteni,

Odată cu Gala Campionilor 2018 am marcat, din punct de vedere competițional, încheierea a 4 ani de mandat la conducerea Federației Române de Automobilism Sportiv.

Este un moment de enormă bucurie și împlinire personală.

Îmi amintesc acum momentele de început când o parte dintre cei aflați în apropierea fenomenului nu dădeau nicio șansă construcției pe care o propusesem. Era într-adevăr o propunere ambițioasă, o schimbare majoră a modului de lucru al federației, un pariu pus pe tineri, pe oameni fără experiență administrativă, dar cu dorință de a se dedica trup și suflet intereselor Federației. Au fost atât de multe momente când am crezut că sunt la capătul puterilor, că am irosit ultimele resurse de diplomație și răbdare, că zilele și nopțile în care am aprofundat regulamente, legi, statute sunt în van. 

Au fost atât de mulți oameni – unii chiar din mijlocul nostru – care în urmărirea intereselor personale(lucru pe care l-am înțeles) au făcut tot ce au putut ca să slăbească puterea și ritmul de creștere al federației…

Au fost atât de multe competiții care m-au ținut cu sufletul la gură, alături de directorii sportivi în comandament, cu ochii pironiți pe punctul care pâlpâia și indica faptul că o mașina de competiții nu mai rulează și echipajul nu dădea niciun semn. Chiar și mai târziu, când nu am mai fost prezent în “focul luptei”, au fost atât de multe apeluri de la directorul sportiv FRAS sau de la directorii de securitate la care am răspuns cu mâna tremurând, de teama de a nu afla vești neplăcute…

Am plecat la drum, susținut de o majoritate covârșitoare a membrilor, dar fără o echipă. Se spunea la început că nefiind omogeni, ne vom autodistruge în Consiliul Federal în maxim 3 luni. Acum pot să spun cu tărie, lucru demonstrat de modul în care au decurs cei 4 ani, că între majoritatea membrilor Consiliului Federal nu numai că nu au existat divergențe majore dar aceștia au arătat ca și mine devotament, răbdare și înțelegere. În cele peste 40 de ședințe, nu au fost niciodată mai puțin de 7 membri prezenți, iar de cele mai multe ori a fost prezență completă. 

Tot acum, acest Consiliu Federal, alături de mine, suntem garantul unei stabilități și a unei direcții clare de creștere și dezvoltare.

Am învățat în cei 4 ani cât într-o viață de om. 

Am învățat că pot continua să fac un lucru încă mult timp după ce am crezut că nu mai pot.

Am învățat că oricât de important este ce i se întâmplă unui om, mai important este ca eu să pot să fac ceva pentru acel om.

Am învățat că orice decizie mulțumește pe unul, dar nemulțumește pe altul.

Am învățat că lucrurile de care mie îmi pasă și le consider vitale, pentru altul sunt neinteresante.

Am învățat să nu am așteptări de la oameni.

Am învățat că în încercarea de a face bine poți să greșești și că nu e niciodată prea târziu să recunoști că ai greșit.

Dar…suficient despre mine, eu am timp să îmi analizez și singur acești ani și știu că nu eu sunt important acum ci Federația.

Cum este Federația după 4 ani?

Federația a avut un ritm de creștere accelerat, dezvoltându-se atât pe plan sportiv cât și din punct de vedere administrativ sau de imagine.

În 2014 erau 560 de sportivi licențiați, acum sunt 1173. În 2014 erau 48 de competiții sub egida FRAS, acum sunt 118.

În 2014 aveam raliuri cu 30 de mașini la start, în 2018 am avut și 90 de mașini înscrise la unele raliuri. 

În 2014 aveam câțiva sportivi străini la start, în 2018 au fost peste 250.

Mașinile de competiție înscrise la toate competițiile din 2014 erau 200. Acum sunt 800.

Este cea mai mare creștere a unei federații din România și cea mai mare creștere a unei federații de motorsport din Europa. 

Prin comparație, federațiile din țările vecine au înregistrat restrângeri de activitate sau, în unele cazuri, mai spre vest, stagnări.

Site-ul federației a devenit, din unul aproape inexistent, site-ul numărul 1 de motorsport din România, ajungând în septembrie 2018 pe poziția 6500 din topul tuturor site-urilor din România și al treilea în topul site-urilor de federații.

În 2019, pe site-ul fras.ro se vor transmite live competițiile importante, de către o echipă compusă din cameramani, producători, cu studio de montaj și invitați…

Gala Campionilor FRAS, eveniment organizat exclusiv de Federație, a devenit cel mai important eveniment de final de an al unei federații sportive naționale, prin numărul de participanți, prin numărul de parteneri și amploare.

Ca noutăți sportive, în ultimii ani au fost înființate Campionatul Național de Rally2, Campionatul Național de Viteză în Coastă2, Comisia Națională de Rally Raid(după mulți ani de pauză), Comisia Națională de Drift(pentru prima dată în istoria Federației), Comisia Națională de Vehicule Istorice de Competiție, care s-a dezvoltat prin participarea în 3 campionate distincte(raliuri, coastă și circuit), Comisia Națională de Time Attack, Comisia Națională de Drag Racing(care își va începe activitatea în 2019), Comisia de Vehicule Electrice și Energii Alternative, categoria Buggy in Campionatul Național de Rally Cross, Campionatul Național de Super Rally, dar și altele.

În cei 4 ani care au trecut, FRAS a dezvoltat permanent sistemul de cronometrare, a construit de la zero sistemul de transmitere live a timpilor și sistemul de monitorizare a mașinilor de competiție pe traseele de concurs, începutul lui 2019 găsind FRAS la cel mai înalt nivel din punct de vedere al cronometrării și transmiterii timpilor live. 

În 2018, FRAS a fost prima federație din Europa care a omologat o mașină de competiție electrică, iar în 2019 va fi printre primele din lume care va desfășura campionate de raliuri, coastă sau circuit cu clase speciale pentru mașini electrice.

Mai important decât orice, ținând cont că motorsportul este un sport periculos, în acești 4 ani nu a existat NICIUN eveniment care să ducă la rănirea gravă a sportivilor sau spectatorilor.

Mai sunt multe lucruri frumoase care s-au întâmplat și au fost desigur și multe nereușite, cea mai importantă fiind faptul că încă nu suntem afiliați la FIA. Toate lucrurile au însă un preț iar federația, cu mine președinte, pur și simplu nu am fost pregătiți să plătim acel preț.

Acestea fiind scrise, vreau să mulțumesc fiecărui membru FRAS care a pus cărămidă cu cărămidă la creșterea acestei frumoase Federații, prin eforturile făcute de a avea material de concurs mai competitiv, prin eforturile de a se adapta regulamentelor și schimbărilor de regulamente – în cazul sportivilor, prin munca depusă pentru a avea competiții mai ample și mai apreciate – în cazul organizatorilor, prin asigurarea unei desfășurări liniare și sigure a competițiilor pe frig, vânt, ploaie sau caniculă – în cazul arbitrilor.

Și mai vreau să le mulțumesc celor din echipa administrativă pe care am format-o, care au crezut în mine, care au venit sau au rămas alături de mine indiferent de greutăți. Ei m-au învățat de fapt cele mai importante și frumoase lucruri în acești 4 ani, lucruri care țin de devotament, pasiune, încredere,  prietenie.

Sărbători Fericite și un 2019 cu multe, multe, reușite tuturor!!!

A fost FRAS 2.0.

Sper să urmeze FRAS 3.0!