Prima etapă din sezonul 2023 a Radical Romanian Cup s-a desfășurat în weekendul 20-21 mai, pe circuitul Motorpark România de la Adâncata, având la start 10 concurenți în cele 3 categorii: SR1 Cup, PRO 1500 și Masters.

Anul acesta competiția are un format ușor diferit față de anii precedenți, ziua de sâmbătă înglobând, pe lângă cele două sesiuni de antrenamente libere și calificări, și prima cursă, cu o durată de 30 de minute, pentru ca mai apoi, duminică, după sesiunea de „warm-up” din prima parte a zilei,  motoarele au pornit în cea de-a doua cursă, de această dată fiind vorba de o întrecere de 40 de minute.

După o pauză competițională lungă, de aproape 7 luni, piloții au revenit la volanul prototipurilor mai dornici ca niciodată să demonstreze de ce sunt în stare. Pe lângă piloții tradiționali ai campionatul au fost și debutanți. George Cațan, pilotul Romlab Racing Team, s-a aflat pentru prima dată la bordul modelului Radical SR3 XX într-o competiție auto, acesta activând până în acest an în competițiile autohtone de motociclism viteză pe circuit.

Andrei Dună și Victor Ionescu sunt și ei doi juniori ce în acest an participă pentru prima dată în Radical Romanian Cup, amândoi la bordul unor prototipuri Radical SR1. Atât Andrei cât și Victor, sunt familiari cu competițiile pe circuit, Andrei participând, alături de Luca Savu, și în Campionatul Francez de Formula 4, iar Victor Ionescu fiind în al doilea său an de competiții pe circuit, atât cu modele istorice, cât și în cursele de anduranță din România.

Categoria Masters a avut parte de un echipaj internațional format din Moulay El Alaoui, din Maroc, și de experimentatul pilot italian, Davide Amaduzzi, multiplu campion în Italia și în întrecerile internaționale pe circuit, pilot de teste Ferrari și fost pilot de teste pentru echipe din Formula 1 precum AGS Ford (1995), Larrousse Ford (1997) și Benetton Renault (1999). Cei doi piloți au concurat împreună pe Radicalul RXC GT3.

După primele două sesiuni de antrenamente libere, piloții erau deja sincronizați cu materialul de concurs și pregătiți de manșele de calificări. Prima sesiune de calificări a fost întreruptă cu steag roșu, după ce Victor Ionescu a avut parte de o ieșire în decor, acesta rămânând blocat la marginea circuitului. Sesiunea s-a reluat după ce acesta a fost adus la boxe, iar la final am avut și numele primilor piloți ce au obținut pole position-ul la categoriile lor. Cătălin Iuhasz, pe modelul Radical SR10, a fost cel mai rapid la categoria Masters, cu un timp de 1:38.802; la Pro 1500, cu un 1:41.148, Alin Fulga a reușit să obțină prima poziție din grilă, în vreme ce la SR1 Cup, în ciuda problemelor avute, Victor Ionescu a fost în pole.

A doua sesiune de calificări a fost însă întreruptă de o furtună violentă, astfel că oficialii cursei au luat decizia ca în locul sesiunii de warm-up, programată duminică dimineață, să se desfășoare Q2.

Cursa de sâmbătă a fost una plină de momente la limită, mai ales în ceea ce privește categoria SR1 Cup. Problemele tehnice apărute din cauza ieșirii în decor din timpul calificărilor l-au forțat pe Victor Ionescu să plece de pe linia boxelor, fiind nevoit ca pe tot parcursul cursei de 30 de minute să încerce să îi prindă din urmă pe Dună și Savu, adversarii săi. În ultimul tur, Andrei a pierdut poziția de lider în fața lui Luca, ca mai apoi, în ultimul viraj, Ionescu să facă și el trecerea față de numărul 10, și să încheie pe locul secund cursa de recuperare.

La Pro 1500, George Cațan câștigă prima sa cursă pe 4 roți, după ce a plecat de pe penultima poziție a categoriei sale, în urma calificărilor, reușind să-i devanseze pe Alin Fulga și Bogdan Bondor, acesta din urmă fiind, de asemenea, la prima sa cursă pe modelul Radical SR3, după două sezoane la volanul prototipului SR1.

„A fost o cursă extraordinară, am avut de făcut depășiri, plecând de pe locul al treilea la SR3, sper să mai progresez, adică timpii de astăzi au fost destul de buni având în vedere vântul puternic și asfaltul rece, dar îmi doresc să fiu cel puțin la nivelul primilor concurenți de anul trecut. Mă înțeleg foarte bine cu mașina, îmi vine mănușă”, a spus imediat după cursă învingătorul categoriei PRO 1500.

Categoria Masters l-a avut învingător pe Cătălin Iuhasz, care a făcut o cursă mai degrabă solitară. Moulay El Alaoui, aflat pentru prima dată la bordul unui RXC GT3, a avut parte de o cursă de învățare, terminând pe locul secund, cu un tur în urma liderului, din cauza unor ieșiri în decor.

„O senzație incredibilă, nici nu am cuvintele necesare să descriu ceea ce simt”, a precizat și Cătalin Iuhasz, la finalul cursei.

Cursa de duminică i-a avut victorioși pe aceiași oameni care au plecat din pole position, în urma sesiunii a doua de calificări ce s-a ținut în dimineața cursei, însă, rezultatele finale pot fi înșelătoare, cel puțin pentru categoriile SR1 Cup și PRO 1500.
Luca Savu, a pornit din pole în cea de-a doua cursă, însă, a pierdut două poziții la start astfel că, în primul viraj s-a aflat în spatele celor doi combatanți ai săi pentru titlul categoriei SR1Cup. Pe tot parcursul celor 40 de minute, Luca a încercat să își recapete poziția, trecând, pe rând, de Andrei Dună și, mai apoi, de Victor Ionescu, care a cedat sub presiunea creată de Savu și s-a răsucit în virajul 10.

„Au fost două curse cu foarte multe peripeții, cu niște bătălii foarte frumoase până în ultimele tururi. Sunt bucuros că am putut să le câștig pe ambele. (…) Cred că, spre final, cu toții am început să pierdem din aderență pentru că s-a încălzit foarte tare circuitul și nu mai stătea la fel de bine mașina, dar am tras până la final și am reușit să ajung pe prima poziție”, a spus Luca Savu.

La PRO 1500, George Cațan, după ce și-a trecut în cont prima victorie în cursa de sâmbătă, a reușit să obțină și primul său pole, pentru cea de-a doua cursă. În timpul primului tur, însă, Alin Fulga a făcut trecerea în fața pilotului Romlab Racing Team, în virajul 10. Cei doi s-au duelat în cea mai mare parte a cursei, Cațan reușind să își recapete poziția printr-un „switchback” clasic în virajul 4 de pe Motorpark România. Pe locul trei, a încheiat Bogdan Bondor. George Cațan a pus de la începutul weekend-ului accentul pe progres și evoluția sa ca pilot: „Sunt bucuros pentru că am putut să fiu constant, îmi doresc ca la următoarea etapă să pot coborî și mai mult timpii și să îmbunătățesc și ritmul de cursă, nu doar cel mai rapid tur.”

La categoria Masters, Davide Amaduzzi a încheiat pe locul secund, după o cursă în care a acuzat constant probleme la electronica modelului GT3. Astfel, Cătălin Iuhasz își trece în cont cea de-a doua victorie din acest sezon.

„Un carusel de sentimente, cu trăiri într-adevăr foarte plăcute. (…) Se termină un weekend pe care cu siguranța îl voi ține minte pentru foarte mult timp de acum înainte și, foarte probabil, să fie unul dintre cele mai frumoase weekend-uri pe care le-am avut eu în motorsport”, a completat câștigătorul la categoria Masters, Cătălin Iuhasz, la finalul celei de-a doua curse.

Totodată, pentru ambele curse, titlul de cel mai bun junior i-a revenit lui Luca Savu, cel care a reușit să adjudece victoria în ambele curse.

Rezultate Cursa 1:
SR1 Cup
1. Luca Savu
2. Victor Ionescu
3. Andrei Dună

PRO 1500
1. George Cațan
2. Bogdan Bondor
3. Alin Fulga

Masters
1. Cătălin Iuhasz
2. Moulay El Alaoui

Rezultate Cursa 2:
SR1 Cup
1. Luca Savu
2. Victor Ionescu
3. Andrei Dună

PRO 1500
1. George Cațan
2. Alin Fulga
3. Bogdan Bondor

Masters
1. Cătălin Iuhasz
2. Moulay El Alaoui

Următoarea etapă din Radical Romanian Cup se va desfășura pe 24-25 iunie, tot pe Motorpark România, însă de această dată în sensul antiorar.

Radical Romanian Cup, desfășurat sub autoritatea Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS), are ca parteneri în 2023 pe MOTUL România, Hankook și Nazzuro Aqua.