Răzvan Umbrărescu. Credit foto: facebook.com/RazvanU.Racing

Între 14 și 15 iunie, pilotul Răzvan Umbrărescu va lua startul în celebra cursă de la Le Mans (a 4-a etapă a Campionatului Mondial de Anduranță), categoria LMGT3, la bordul unui model LEXUS RC F, alături de Jose Maria Lopez (Argentina) și Clemens Schmid (Austria), colegii săi de la echipa franceză Akkodis ASP Team.

Răzvan Umbrărescu nu este primul pilot român prezent la startul unei ediții Le Mans. La 17 iunie 1928, Jean Ghica Cantacuzino și G. Ghica Cantacuzino au fost primii români care au luat startul la Le Mans, din postura de membrii ai „echipei” Chrysler (la acea vreme, multe mașini erau înscrise de persoane fizice, fără un nume de echipă). Chryslerul 72 Six condus de Jean Ghica Cantacuzino și G. Ghica Cantacuzino a trecut linia de sosire pe locul 4, în spatele mașinii conduse de Henri Stoffel și André Rossignol, de două ori câștigători la Le Mans, în 1925 și 1926.

De asemenea, și pilotul Filip Ugran se poate mândri cu participarea din 2023 în legendara cursă de anduranță de 24 de ore. În urmă cu doi ani, el concura pe un monopost ORECA 07 – Gibson, la categoria LMP2, alături de colegii Bent Viscaal și Juan Manuel Correa, pentru echipa Prema Racing, românul terminând cursa pe locul 16 la categoria sa și pe 34 la general.

Le Mans ajunge la ediția cu numărul 93

Revenind la ediția cu numărul 93 a celebrei competiții de anduranță, organizatorii au anunțat prezența a 186 de piloți, care vor concura la 3 categorii: Hypercar, LM P2 și LMGT3. La prima categorie vor concura 21 de prototipuri, iar lupta dintre cei 8 producători se anunță mai aprinsă ca niciodată, având în vedere că anul trecut, 9 mașini au terminat în același tur cu câștigătorul, record ce ar putea fi doborât din nou luna viitoare. Astfel, 15 piloți care au urcat deja pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de la Le Mans, printre care Earl Bamber, Sébastien Buemi și Antonio Giovinazzi, vor concura din nou la categoria superioară.

Nume mari din Formula 1, la start

La fel ca în fiecare an, cele 24 de ore de la Le Mans atrag unele dintre cele mai mari nume din sporturile cu motor, iar ediția din acest an nu face excepție. Așadar, Jenson Button, campionul mondial de Formula 1 din 2009, va pilota pentru Cadillac Hertz Team Jota, în timp ce Kevin Magnussen, care a bifat 185 de Mari Premii în F1, va conduce pentru BMW M Team WRT.

Echipa LMGT3 Team WRT va beneficia de multă susținere din partea publicului, avându-l în rândurile sale pe Valentino Rossi, de 9 ori campion mondial de curse de motociclete în Grand Prix. Foarte importantă este și revenirea celor de la Aston Martin la cursele de anduranță, cu modelul Valkyrie (motor V12). Legendara marcă britanică a fost prezentă pentru prima dată la cele 24 de ore de la Le Mans în 1928 și de atunci a avut mai multe apariții remarcabile atât în categoria de top, cât și în GT.

În 1959, Carroll Shelby și Roy Salvadori au câștigat detașat cursa cu un DBR1 – o performanță pe care piloții mașinilor #007 și #009 se vor strădui să o imite între 14 și 15 iunie. Aston Martin va fi una dintre cele 10 mărci de pe grilă care au obținut victoria în cea mai mare cursă de anduranță din lume, o dovadă clară a expertizei sale incontestabile.

Cinci femei pilot, prezente la Le Mans

Doamnele de Fier revin în 2025, de data aceasta la volanul unui Porsche 911 GT3 R LM GT3 în parteneriat cu Manthey Racing. Ele vor vrea să îmbunătățească locul 4 obținut în 2024 în clasamentul LM GT3. Michelle Gatting și Rahel Frey vor fi susținute în acest an de debutanta Célia Martin. Publicul de la Le Mans a susținut Iron Dames în fiecare an de la prima apariție a echipei în 2019, iar includerea franțuzoaicei va garanta sprijinul spectatorilor. Celelalte două femei care vor concura sunt Lilou Wadoux (Ferrari 296 LMGT3 – Richard Mille AF Corse) și Jamie Chadwick de la IDEC Sport, în LMP2.

O grilă LMGT3 uimitoare

La categoria LM GT3, fanii de la Le Mans vor avea ocazia de a vedea în competiție 3 modele Mercedes-AMG, care vor concura pentru echipa Iron Lynx. Prezența mărcii germane va adăuga o notă suplimentară de suspans unei categorii și așa extrem de disputate. În acest context, 9 producători de top vor alinia 24 de mașini în căutarea victoriei, un record pentru LMGT3. Lista de piloți include specialiști din GT precum Richard Lietz și mai mulți tineri talentați, precum Loek Hartog.

LMP2 se ridică la un alt nivel

În acest an, vedeta spectacolului LMP2 este fără îndoială André Lotterer de la IDEC Sport. Triplul câștigător al celor 24 de ore de la Le Mans s-a întors pentru a se pregăti pentru sosirea lui Genesis în clasa Hypercar, în 2026. Printre rivalii săi se vor număra cu siguranță Louis Delétraz, câștigătorul Hyperpole 2024, la volanul modelului #199 Oreca 07 – Gibson înscris de AO by TF, și fostul pilot de la categoria Hypercar, Renger van der Zande, la volanul modelului #22 Oreca, al echipei United Autosports. În total, 17 LMP2 se vor lupta pentru titlu pe între 14 și 15 iunie.