Podiumul general de la Raliul Moldovei – Bacău 2023

Victorioși la capătul tuturor celor 12 probe speciale ale ediției cu numărul 13 în etapa moldavă, a 5-a etapă a Campionatului National de Raliuri Betano, sub egida FRAS, Simone Tempestini și Sergiu Itu (Škoda Fabia Rally2 evo) au repetat performanța sezonului precedent, trecându-și în cont a 3-a victorie băcăuană ca echipaj.

Clujenii și-au început cu dreptul a treia prezență comună pe specialele din Bacău, confirmându-și poziția de favoriți la un nou titlu național – prin victoria probei „Runcu” – în lungime de 9,71 km. A fost doar primul pas către un raliu excepțional pentru cei doi, obținând rând pe rând și victoria următoarelor două probe: „Zemeș” cu 14,13 km și „Moinești” cu 8,00 km. Prima buclă a zilei de vineri s-a încheiat cu regruparea din fața Primăriei Municipiului Moinești, respectiv service-ul de 30′ de la Piața Centrală Lucăcești. Echipajele aveau să revină pe aceleași probe speciale, unde aceiași Simone și Sergiu și-au îmbunătățit timpii – rămânând invincibili la finalul primei zile – urmați de perechile Barbu-Kvick și Gîrtofan-Vraja.

Sebi Barbu și Jeannette Kvick

Ziua secundă de concurs a programat alte 6 probe speciale: 5 pe macadam și o probă spectacol pe asfaltul de la Circuitul Speed Park. Principalul echipaj al celor de la Napoca Rally Academy (n.r. S. Tempestini și S. Itu) a continuat să domine raliul moldav, trecându-și în cont și victoria probelor de sâmbătă pentru cea mai reușită etapă, pentru ei, de până acum, din acest sezon. Poziția secundă i-a revenit sibianului Sebastian Barbu (Škoda Fabia Rally2), secondat de daneza Jeannette Kvick Andersson, în timp ce ultima treaptă a podiumului absolut a fost ocupată de harghitenii Adi Teslovan și Vajk-Imre Cseh (Ford Fiesta Rally2), cei doi urcând pe această poziție după o ușoară ieșire în decor a brașovenilor Gîrtofan / Vraja, chiar pe prima specială a zilei de sâmbătă – „Trebeș”.

Adi Teslovan și Vajk-Imre Cseh

Dănuț și Lucian Budai, victorie în clasamentul mașinilor cu tracțiune față

Frații Norbert și Francesca Maior (Peugeot 208 Rally4) au dominat competiția automobilelor cu tracțiune pe puntea față în prima parte a zilei de vineri, însă au fost nevoiți să se declare „învinși” de cele două pene de cauciuc suferite pe penultima probă a primei zile de concurs – „Zemeș” 2. De probleme s-a lovit și echipajul Cristi Sugár / Vlad Colceriu (Peugeot 208 R2) – acesta pierzând peste 17 minute pe a doua probă a primei zile din cauza unei conducte de alimentare.

Astfel, șefia clasamentului a fost preluată de localnicul Sebastian Scîrlet, cu Sebastian Itu (Renault Clio Rally5) în dreapta sa, cei doi pierzând, însă, prima poziție – la o diferență de doar 2,7 secunde – în favoarea lui Dănuț și Lucian Budai. Brașovenii Maior au revenit în forță în a doua zi, câștigând toate cele 6 probe speciale – obținând inclusiv un loc 3 pe Power Stage – insuficient pentru a recupera un loc pe podiumul categoriei a cărei lideri sunt după 5 etape. După cum era firesc, specialele de viteză din ziua secundă au reprezentat un avantaj pentru mașinile de clasă RC4, motiv pentru care Dănuț și Lucian Budai (Citroën DS3 R3T Max) și-au trecut în cont prima victorie a acestei categorii, urmați pe podium de juniorul Jean Tatu, secondat de Gabriel Lazăr (Peugeout 208 Rally4), în timp ce același Scîrlet a urcat – în premieră – pe podiumul categoriei FWD.

Dănut și Lucian Budai

Vali Porcișteanu și Dan Dobre s-au impus în clasa RC2N

Deși mașina lor încă se resimțea după problemele de la Sibiu, „renăscând” cu două zile înainte de Raliul Moldovei Bacău, piteștenii Vali Porcișteanu și Dan Dobre (Mitsubishi Lancer Evo IX) au dominat lupta modelelor din grupa N – câștigând 10 din 12 probe speciale. Astfel, cei doi și-au trecut în palmares a doua victorie din acest sezon, fiind urmați pe podium de Bogdan Talașman și Laurențiu Mandu (Mitsubishi Lancer Evo X), respectiv Claudiu Erhan / Nicolae Ion (Mitsubishi Lancer Evo IX) – în această ordine.

Aceiași Dănuț cu Lucian Budai au cucerit și victoria clasei RC4, fiind urmați tot de Jean Tatu Jr și Gabriel Lazăr. Efortul de recuperare al reprezentanților României în Campionatul European de Raliuri pentru Juniori (n.r. Maior-Maior) a fost, însă, răsplătit cu un loc trei la clasă, astfel că cei doi frați rămân lideri și în continuare favoriți la al treilea titlu de campioni.

Sebastian Scîrlet și Sebastian Itu

5 din 5 pentru Sebastian Scîrlet și Sebastian Itu

Ritmul foarte bun al lui Sebastian Scîrlet – revenit în formula cu Sebastian Itu – i-a fost răsplătit cu a 5-a victorie – din tot atâtea etape – la clasa RC5, cei doi obținând 9 victorii de probă din totalul de 12. Poziția secundă le-a revenit lui Artur Luca și Alexandru Simon (Renault Clio Rally5) – aceștia bifând astfel primul podium din acest sezon – avantajați și de o greșeală din partea ocupanților ultimei trepte a podiumului la RC5 – Mircea Samuil și Călin Maier (Renault Clio Rally5), pe Power Stage, eroare ce i-a costat nu doar 7 minute ci și locul secund.

Silvan Cimpoeșu, primul succes în clasa RC5N

Evitând greșelile, penele de cauciuc și, mai ales, concentrat pe creșterea sa ca pilot, Silvan Cimpoeșu (Suzuki Swift Sport) a bifat prima victorie la RC5N, la a doua etapă cu brașoveanul Sorin Colceriu. Cei doi au fost urmați pe podium de Dănuț Călugăru cu Aurelian Măluțan (Dacia Logan), dar al doilea cel mai rapid echipaj al acestei clase a fost format din localnicii Lucian Țugulea cu Radu Gurămultă (Suzuki Swift Sport), care au punctat doar în clasamentul campionatului de macadam.

Singuri la NAT11, Octav și Tiberiu Lunguleac au încheiat cu bine prima lor etapă de macadam cu modelul Subaru Impreza STi, clasându-se pe 13 în clasamentul OPEN al etapei moldave. După abandonul harghitenilor Attila Jakab și Levente Mag (Mini Cooper S Turbo) pe prima specială de vineri, rivalilor, Dan Albuț și Ruxandra-Maria Mârza-Lechințan (Suzuki Swift Sport), și-au deschis calea spre a doua victorie din acest sezon la NAT12. Aceștia din urmă și-au menținut poziția de lideri și pe probele din a doua zi, ieșind învingători în fața perechii Jakab-Mag, reveniți la start sub regula Super Rally.

Sezonul continuă foarte bine pentru perechea Antal Bíró și Tamás Sprencz (Can-Am Maverick), care au obținut victoria clasei SSV și în Raliul Moldovei Bacău. Pe poziția secundă a aceleiași clase au venit Adrian Baciu și Ciprian Solomon, cu un alt model Can-Am, dar de generație mai nouă.

Deși au abandonat în prima zi – pe prima probă – debutanții Reis Suliman și Rareș Badea au urcat, temporar, pe prima poziție în clasamentul dedicat lor, fiind urmați de Dănuț Călugăru și Aurelian Măluțan – reveniți la start, asemenea învingătorilor, după un abandon pe etapa de legătură a primei zile.

Jean Tatu Jr și Gabi Lazăr

Jean Tatu Jr. se impune în categoria juniorilor

Probele de sâmbătă au reprezentat un avantaj pentru mașinile mai potente, motiv pentru care Jean Tatu Jr și Gabriel Lazăr și-au surclasat adversarii la Juniori. Sebastian Scîrlet și Sebastian Itu au avut un ritm foarte bun, însă dezavantajați doar de puterea mașinii, au încheiat pe poziția secundă la sub un minut în spatele câștigătorilor, respectiv la aproape 7 minute în fața ocupanților ultimei trepte a podiumului – Artur Luca și Alexandru Simon.

Emanuel și Denisa Resiga se impun în Trofeul Rally Start

Macadamul pare să fie pe placul timișorenilor Emanuel și Denisa Resiga (Ford Fiesta ST150), cei doi obținând a doua victorie de etapă din acest sezon. Cu 11 victorii de probă din totalul de 12 desfășurate, bănățenii i-au surclasat pe Florian Nițurad și Mihai Popa (BMW Seria 1), aceștia din urmă ținându-i la distanță pe clujenii Adrian și Angela Tehei (Renault Clio) – cei ce au completat podiumul Trofeului Rally Start.

Femilia Tehei s-a impus și la clasa A1, fiind urmată de câștigătorii ierarhiei TRS Junior – Alexandra Teslovan și Vlad Terzi (Renault Twingo RS R1), respectiv Cristian Barbu și Florin Vasiliu (Ford Fiesta ST), la primul lor start din 2023. Podiumul clasamentului general al Trofeului Rally Start s-a menținut identic și la clasa A2, cu excepția locului 3, ocupat de Radu Simota și Atanasia Apalaghiei (Dacia Logan).

Victoria la echipe le-a revenit celor de la Omega Rally Team, urmați de Napoca Rally Academy și CB Rally Vest.

Raliul Moldovei – Bacău 2023 a fost un eveniment organizat de Team Adi Răspopa (ACS Rally Spirit Onești), care s-a desfășurat în perioada 3-5 august, contând pentru a 5-a etapă a Campionatului Național de Raliuri „Betano”.

Acțiune cofinanțată de Consiliul Județean Bacău

Partener de mobilitate: Auto-Moto Invest Bacău – Centru Škoda

Parteneri: Panimon, Primăria Municipiului Moinești, Primăria Municipiului Bacău, Soma, Hotel Dumbrava, Speed Park Bacău, Gironap Prod

Parteneri media: Prima Sport, Autorally.ro

Fotografii realizate de RallyPhoto Hunters