Jerome France. Foto – Cătălin Stoia

Trofeul Național Masters de viteză în coastă reintră în acțiune în perioada 25-27 august, atunci când este programată etapă maramureșeană – Trofeul Baia Mare – pe serpentinele Gutâiului emblematic, cunoscut și sub denumirea de „Iadul Verde” datorită arborilor trainici ce „îmbrățișează” zecile de viraje ale traseului de concurs.

Sezonul noului Trofeu Național Masters continuă la sfârșitul lunii august în pofida neclarităților din ultima perioadă. Deși s-a aflat sub semnul incertitudinii până mai acum câteva zile, mult-îndrăgita etapă băimăreană rămâne în picioare grație efortului depus de Federația Română de Automobilism Sportiv – prin Consiliul Federal și Comisia Națională de Viteză în Coastă. După ample consultări cu autoritățile locale – anume Consiliul Județean Maramureș, Primăria Municipiului Baia Mare respectiv Primăria Orașului Baia Sprie – a reieșit un interes uriaș din partea acestora – motiv pentru care simfonia motoarelor nu va dispărea de pe Pasul Gutâi.

Răspunsul la întrebarea „Care a fost începutul etapei ce avea să devină tradiție în sportul cu motor românesc?” ne întoarce în timp, mai exact până în 1973. La acel moment, competiția de pe Gutâi devenea componentă a calendarului din Campionatul Național de viteză în coastă, fiind chiar etapa de debut a sezonului respectiv. O enigmă! Asta a fost Trofeul Baia Mare pentru cei mai mulți piloți ai acelor vremuri, și totuși, posibil chiar acest fapt a influențat prezența la start a peste 60 de piloți. Printre ei, s-au numărat Laurențiu Borbely – câștigător al primei ediții, Marin Dumitrescu – venit pe poziția secundă la numai o zecime în spatele clujeanului, precum și Nicolae Leu, Constantin Pescaru, Doru Stanciu, Flaviu Bran-Băliban sau localnicul Victor Nicoară – cel ce de-a lungul perioadei de glorie al anilor ‘70-’80 a devenit „stăpân” pe traseul de pe Gutâi.

Edițiile au alternat – având perioade mai scurte sau îndelungate de pauză – însă în 2020 pasiunea pentru sportul cu motor a făcut ca Ionuț Pîrvu prin clubul XPO Racing să readucă în prim-plan competiția băimăreană. „Regele” vitezei în coastă din acel sezon, pe numele său Emil Nestor a fost încoronat drept rege și pe traseul de la Baia Sprie, acesta deținând și acum recordul pe cei 5200 metri – 2:52,223 sec. Pe „urmele” victoriei sale au pășit în anii următori Silviu Dumitrescu – învingătorul ediției din 2021, respectiv Jerome France – câștigător în sezonul 2022 la doar a doua prezență în naționalul de viteză în coastă.

Ediția din acest an a Trofeului Baia Mare se va desfășura în perioada 25-27 August, cu Start Festiv și Festivitate de premiere în centrul istoric al municipiului Baia Mare. Acțiunea automobilistică se mută la Baia Sprie în zilele de sâmbătă și duminică, fiind programate câte patru manșe competiționale în ambele zile: două de recunoaștere și două de antrenament în ziua de sâmbătă, respectiv alte două de recunoaștere și cele două decisive – de concurs, pentru ziua de duminică.

Organizat sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv, Trofeul Baia Mare se bucură de susținerea autorităților locale – Consiliul Județean Maramureș, Primăria municipiului Baia Mare, Primăria orașului Baia Sprie și compania Vital. Avem convingerea că în timpul ce ne desparte de etapa băimăreană, dar și faptul că, această competiție de pe Gutâi are continuitate, se vor alătura evenimentului și alți parteneri locali în vederea celei mai bune organizări – totul în favoarea sportului cu motor, a sportivilor ce vor fi prezenți la start, precum și a întregului Maramureș.