Prima sa cursă oficială a fost într-un automobil Dacia, prima sa cursă ca pilot a fost de asemenea într-un automobil produs de uzina de la Pitești, iar în prezent este coordonatorul proiectului Dacia Revival și bineînțeles va lua startul în competiții la bordul unei Dacia 1300.
Dan Spuderka a început să practice automobilismul sportiv exact în 1972, atunci când a fost scoasă pe piața actuala sa mașină de competiție, Dacia 1300.
„Este o coincidență fericită. Am început ca navigator la Raliul Tineretului fiindcă pe atunci nu aveam 18 ani și nu aveam voie ca pilot. Țin minte că era o Dacia 1100. Apoi, undeva în jurul lui 1980 am debutat și ca pilot, culmea pe o Dacia 1300, ca acum”, povestește „Spudi”, care se identifică oricând cu istoria automobilismului sportiv din România prin prisma celor aproape 5 decenii petrecute pe traseele de concurs.
Președinte al subcomisiei ”Dacia Revival”din cadrul Comisiei Naționale de Vehicule Istorice de Competiții, Dan Spuderka a readus istoria Dacia pe traseul de concurs în 2015, atunci când a participat la bordul actualei Dacia 1300 la o etapă de viteză în coastă.
Anual, a luat startul la câte o etapă din Campionatul Național de Viteză în Coastă Dunlop cu acest model. „Restaurarea a durat aproximativ trei ani și a fost gândită special pentru competiție. Cu siguranță, anul acesta o veți vedea mai des în campionatele de coastă și raliurile de regularitate”, a mai explicat pilotul brașovean.
Ai un automobil Dacia istoric și vrei să fii parte din Dacia Revival? Click aici
Originar din Alba Iulia, George Popa a rămas fascinat de apariția Daciei Sport cu care Nicu Grigoraș a scris istorie în anii ’80, astfel că a dorit să creeze un model asemănător. „Am avut ideea acum cam 10 ani. Mă uitam pe internet și am văzut mașina pilotată de Nicu Grigoraș la viteză în coastă, apoi la scurt timp am găsit, de vânzare, o Dacia Sport într-o parcare din Alba Iulia. Am cumpărat-o imediat și așa a început povestea”, povestește acesta.
„Am vrut să mă apropii cât mai mult de acea legendară Dacia Sport neagră. Am căutat informații, am întrebat oameni care erau implicați în fenomen și am muncit în tot acest timp pentru crea o astfel de mașină. A fost ca un vis pentru mine. Marea problemă de până acum a fost că Dacia Sport nu a avut niciodată fișă de omologare FIA pentru vehicul istoric în competiții sportive. Faptul că a apărut această clasă în cadrul competițiilor FRAS este o mare bucurie”, a mai povestit George Popa, care poate deveni din acest an pilot oficial în cadrul campionatelor de viteză în coastă și raliuri de regularitate.
În 2007, a cumpărat Dacia Sport cu care participa regretatul Puiu Groapă în Campionatul Național de Raliuri. I-a fost relativ ușor să o adapteze nevoilor din acea perioadă și în scurt timp și-a îndeplinit visul. În 2013, Robert Adam a fost pentru prima oară pilot în Campionatul Național de Viteză în Coastă pilotând o Dacia Sport. Acum, este gata să fie din nou prezent în etapele de campionat.
„A fost visul meu, să pot aduce Dacia Sport în campionatele oficiale. M-am bucurat că am reușit. Ultima oară, am fost forelighter la Raliul Brașovului în 2014. Voi încerca să adaptez mașina cerințelor proiectului Dacia Revival. Mașina este cât de cât pregătită, dar cu siguranță are nevoie de câteva modificări pentru a fi conformă. Sunt încântat și sper să vedem cât mai multe automobile Dacia pe traseele de concurs”, a povestit Robert Adam, care are deja o istorie și ca navigator în CNRD pentru Adrian Ioniță, Alexandru Krepelka, Sorin Telehoi și Lorant Szocs.
Federația Română de Automobilism Sportiv lansează oficial proiectul Dacia Revival în cadrul Comisiei Naționale de Vehicule Istorice de Competiții, care va gestiona exclusiv organizarea și promovarea de competiții pentru automobilele Dacia istorice.
Astfel, începând cu sezonul 2019, modelele Dacia, dinainte de apariția Logan și Sandero (n.r. unde există o competiție dedicată în CNRD), în special modelele 1300 și 1310 vor fi prezente în două grupe special create în acest sens. Prezența va fi accesibilă tuturor deținătorilor unui automobil Dacia care păstrează caracteristicile mașinii originale.
Mai multe detalii despre proiectul Dacia Revival găsiți aici.